12.3.10

PETRER, CATARROJA, ALBAL Y ARA MONTCADA i l'art de recitar


El ritme està siguen fort, però recitar per a mi és un art i em sent un artista afortunat, fent el que faig. Per damunt de totes les coses, enguany estic sentint la responsabilitat de recitar més que mai al meu poeta, a MIGUEL HERNÁNDEZ. Tinc molt present, les paraules de l'escriptor Matías Escalera, i jo no vull matar a Miguel per segona vegada. I és per això que intentaré ser respectuós amb el poeta oriolà, estic convençut que vaig a conseguir-ho, el dissabte passat a Petrer, dins de la presentació del "libro de Miguel" del poeta Paco Mollà, vaig trobar l'ànima del poeta, dels poetes, d'un home Miguel Hernández i del seu amic Paco Mollà, els dos havien estat junts en la càrcel reformatori d'Alacant, fins la mort de Miguel. Cada vegada que recitava els versos de Paco Mollà, en que el poeta de Petrer parlava del dia del soterrar, de cóm el tragueren en una caixa de pi sense polimentar, dels homes plantats com arbres al mig del patí de la càrcel, de la marxa que sonà, veia a Josefina i el fill dels dos i l'emoció em feia recitar des de la veritat. Està siguent molt forta l'experiència de recitar tan intensament a Miguel.

I l'art de recitar, del que parle, aquesta setmana l'he tornat a experimentar a Catarroja, amb tota la força que em donà, recitar poemes de l'època en que estudiava declamació al Micalet de València. I com no, a Albal, on eixe grup d'amics que són PARAULES AL VENT, han recitat i molt bé a Gloria Fuertes, Sonia San Román, Begoña Abad, Isabel-Clara Simó i Dino Lanti. I tinc la sort de ser el coordinador d'aquestos recitadors i recitadores, i tinc la sort d'empeltar el seu recitat de l'estil que a mi m'agrada, l'estil apasionat però senzill, sense afectacions, amb la veritat en la veu. Qualsevol d'aquestos recitadors i recitadores amateurs, en el sentit literal del terme francés, em faria apropar-me a la poesia de Miguel Hernández, molt més fàcilment que els recitadors que TVE1 ens va oferir, en el programa monogràfic de M.Hernández, que van emetre dins el programa INFORME SEMANAL. Ells , els meues amics i amigues de PARAULES AL VENT, també són art fet paraula dita en veu alta.

I esta vesprada he iniciat la III campanya d'animació lectora poètica , dins la biblioteca pública de Montcada. M'espera una setmana sencera amb xiquets i xiquetes de 5é i 6é de primària i amb l'art de recitar per a ells. Li dec tantes coses a la poesia, que esta nit he volgut, dir-les en veu alta, també li dec, estar en contacte amb gent que comparteix camí, amistat i art amb mi, són tants que no els citaré, no vull deixar sense citar ningú.

Han de vindre en estos mesos de març i abril, els recitals als IES de Benassal, Ontinyent, Bocairent, Alcalà de Xivert, Torreblanca etc. etc. aniré a Alacant per dur la paraula de Miguel, a les biblioteques públiques d'Alacant, ben a prop del lloc on a Miguel el mataren a foc lent i d'on està soterrat. Parlaré amb la veu d'Hernández a la Fira del LLibre de València, amb el meu amic l'artista Lucho Roa. Sóc feliç recitant a Miguel i es nota. M'agrada el que faig i el que faig torne a dir és un ART.

No hay comentarios: